ORGANIGRAME
ORGANIGRÁMĂ, organigrame, s. f. - Sursa: DEX '09 / Dicționarul explicativ al limbii române (ediția a II-a revăzută și adăugită)
1. Redare schematică (grafică) în toate detaliile a organizării, a subordonării și a legăturilor dintre compartimente din cadrul unei întreprinderi sau al unei instituții.
2. (Inform.) Reprezentare grafică a unui algoritm.
3. (Cib.) Diagramă logică.
Organigramele şi instrumentele corespunzătoare de concepere a raţionamentului constituie elementele de bază ale
profesioniştilor din domeniul calculatoarelor.
Complexitatea programelor cere ca să găsiţi o modalitate oarecare de descriere a raţionamentului programului, înainte de a-l scrie.
Organigramele pot părea arhaice, dar se constată că programatorii ce nu utilizează astfel de instrumente sunt mai puţin productivi decât ar putea fi.
Se spune că o ilustraţie face cât o mie de cuvinte, iar organigrama oferă o reprezentare ilustrată a logicii programului.
Organigrama nu include toate detaliile programului, ci
reprezintă cursul logic general al acestuia.
Organigrama oferă logica pentru programul final.
Dacă organigrama este corect desenată, scrierea efectivă a programului devine o chestiune de rutină.
După terminarea întregului program, organigrama poate constitui documentaţia pentru acesta.
Organigrama descrie caseta centrală a modelului de intrare-prelucrare-ieşire, corespunzător programelor de calculator.
Numai după ce aţi învăţat să programaţi, puteţi începe să creaţi organigrama unui program; cu toate acestea, trebuie să realizaţi
organigrame înainte de a scrie programe.
Acest sindrom de tip „oul sau găina" este obişnuit pentru începătorii în programare.
Atunci când veţi începe să scrieţi propriile programe, veţi înţelege mult mai bine necesitatea organigramelor.
Reţineţi că proiectarea de sus în jos este instrumentul utilizat pentru obţinerea detaliilor programului. Organigramele
furnizează raţionamentul necesar pentru obţinerea acestor detalii. În continuare sunt descrise aceste simboluri si modul lor de utilizare.
Sursa: Bazele Utilizarii Calculatoarelor / Lector Dr. Ing. Lucian Gruionu
Facultatea de Ingineria si Managementul Sistemelor Tehnologice din Drobeta Turnu Severin a Universitatii
din Craiova
Departamentul de Ingineria și Managementul Sistemelor Tehnologice, Drobeta Turnu-Severin (IMST)
- http://www.imst.ro/
Prelucrare
Conţine o descriere a ceea ce se efectuează. Se utilizează un simbol de prelucrare atunci când are loc un proces direct de prelucrare a datelor,
cum ar fi un calcul sau iniţializare într-un program.
Decizie
Utilizată atunci când programul trebuie să ia o decizie bazată pe două alternative cum ar fi tipărirea pe ecran sau la imprimantă, în funcţie
de locul în care doreşte utilizatorul să se efectueze tipărirea.
Intrare/Iesire
Se utilizează pentru orice intrare sau ieşire efectuată de către program, cum ar fi adresarea unei întrebări utilizatorului
sau tipărirea unui raport. (Forma înclinată a simbolului I/O indică semnificaţia sa; semnul "/" din prescurtarea I/O este înclinat în acelaşi mod.)
Terminal
Simbolul terminal cu cuvântul START scris în interior este folosit întotdeauna pentru începerea oricărei organigrame.
Simbolul terminal cu cuvintele STOP sau RETURN scrise în interior este folosit întotdeauna la sfârşitul oricărei organigrame.
Atunci când vă veţi referi ulterior la organigramă, nu se va pune întrebarea unde începe şi unde se sfârşeşte.
Continuare
Se pune un conector de continuare în partea de jos a oricărei organigrame ce se continuă pe o altă pagină. Numărul paginii următoare se pune în
interiorul conectorului de continuare.
Se pune un conector de continuare la începutul fiecărei pagini ce continuă organigrama de pe o pagină anterioară. Numărul paginii precedente se
pune în interiorul conectorului de continuare ce marchează începutul noii pagini din organigramă.
Conectorul de flux
Se utilizează atunci când un flux logic al organigramei trebuie să fuzioneze cu sensul logic existent.
De obicei se observă o literă a alfabetului în interiorul conectorului de flux. Un conector de flux corespunzător (cu aceeaşi literă)
indică punctul de revenire la raţionamentul existent.
Direcţia de flux
Săgeţile conectează fiecare simbol din organigramă şi indică direcţia de flux a programului.
Regulile de realizare a organigramelor
Cu toate că fiecare programator desenează organigramele în mod diferit, există câteva reguli clare pe care este bine să le cunoaşteţi înainte de a continua.
Aceste reguli sunt aproape universal valabile şi trebuie să le cunoaşteţi, astfel încât organigramele să poată fi citite de şi alţii.
Regula 1: utilizarea simbolurilor de organigramă standard. Dacă folosiţi simbolurile convenţionale, ceilalţi vor putea
înţelege semnificaţia organigramei dumneavoastră, iar dumneavoastră le veţi putea înţelege pe ale lor.
Regula 2: de obicei, raţionamentul general al organigramei trebuie să se desfăşoare pe pagină de sus în jos şi de la stânga la dreapta.
Dacă organigramele dumneavoastră nu se conformează acestui standard, ele ar putea deveni dezordonate şi dificil de urmărit. Observaţi că săgeţile de direcţie a
fluxului indică sensul urmat de raţionament.
Unele organigrame nu au nevoie să curgă către dreapta, deoarece descriu secvenţial logica programului,
însă majoritatea prezintă un fel de curs într-una dintre cele două direcţii recomandate. Din cauza repetărilor din raţionament, este posibil ca organigrama
să aibă zone ce curg în sus şi către stânga pentru a repeta secţiuni din organigramă, dar, de fapt, firul logic trebuie să fie continuat în
direcţiile preferenţiale.
Firul logic general trebuie să curgă de sus în jos şi de la stânga la dreapta.
Regula 3: simbolul de decizie este singurul care poate avea mai multe puncte de ieşire şi, de obicei, are două.
Majoritatea simbolurilor de organigramă au un punct de intrare şi unul de ieşire. Săgeţile de direcţie a fluxului indică punctele de intrare şi de ieşire.
Simbolul de decizie are întotdeauna două puncte de ieşire deoarece în acel loc din raţionament poate avea loc unul din două lucruri, iar fluxul ulterior
al raţionamentului este determinat de către rezultatul acelei decizii.
Regula 4: un simbol de decizie trebuie să conţină întotdeauna o întrebare la care se poate răspunde prin da sau nu.
Decizia dintr-o organigramă trebuie să aibă întotdeauna două şi numai două variante (de aici rezultă şi motivaţia celor două ieşiri de la Regula 3.
Decizia se poate vedea în însăşi simbolul respectiv. Majoritatea simbolurilor de organigramă conţin cuvinte ce descriu ceea ce se întâmplă în acel loc din organigramă.
Ieşirile din fiecare decizie trebuie, de asemenea, etichetate în mod clar. Deoarece ieşirile sunt rezultatele unei întrebări la care se poate răspunde prin da sau nu,
acestea se etichetează prin 'Da' sau 'Y', respectiv 'Nu' sau 'N', astfel încât să se ştie ce indică ieşirea respectivă.
S-ar putea să vă întrebaţi dacă este rezonabil să vă aşteptaţi ca toate deciziile să aibă doar două rezultate posibile.
Există momente în care programul dumneavoastră trebuie să aleagă o valoare dintre multe altele, bazându-se pe datele primite.
Oricum ar fi, mai multe simboluri de decizie vor putea rezolva orice număr de posibilităţi.
Regula 5: instrucţiunile din interiorul simbolurilor trebuie să fie descrieri clare în limba română. Nu
trebuie să includeţi în interiorul simbolurilor de organigramă instrucţiuni de programare. Organigrama constituie propriul dumneavoastră mers al logicii.
Veți putea converti organigrama în instrucţiuni dintr-un limbaj de programare, dar numai dacă organigrama reprezintă raţionamentul corect!
Exemplu de organigramă folosind aplicația
"ȘTIM INFO"↗
{ "class": "go.GraphLinksModel", "linkFromPortIdProperty": "fromPort", "linkToPortIdProperty": "toPort",
"nodeDataArray": [
{"category":"Start", "text":"Start", "key":-1, "loc":"-226.609375 -289"},
{"text":"Vrei să înveți să programezi?", "figure":"Diamond", "key":-3, "loc":"-226.609375 -183"},
{"text":"La revedere!", "key":-2, "loc":"-229.609375 -76"},
{"category":"End", "text":"End", "key":-4, "loc":"-229.609375 5"},
{"text":"Ai învățat ce sunt organigramele?", "figure":"Diamond", "key":-5, "loc":"87.390625 -182"},
{"text":"Poți să devii programator!", "key":-6, "loc":"235.390625 -75"} ],
"linkDataArray": [
{"from":-3, "to":-5, "fromPort":"R", "toPort":"L", "visible":true, "points":[-100.08793640136719, -183, -90.08793640136719, -183, -75.28941345214844, -183, -75.28941345214844, -182, -60.49089050292969, -182, -50.49089050292969, -182]},
{"from":-3, "to":-2, "fromPort":"B", "toPort":"T", "visible":true, "points":[-226.609375, -134.74910278320314, -226.609375, -124.74910278320314, -226.609375, -113.59341354370117, -229.609375, -113.59341354370117, -229.609375, -102.43772430419921, -229.609375, -92.43772430419921], "text":"NU"},
{"from":-2, "to":-4, "fromPort":"B", "toPort":"T", "points":[-229.609375, -59.562275695800764, -229.609375, -49.562275695800764, -229.609375, -37.59215237817098, -229.609375, -37.59215237817098, -229.609375, -25.622029060541195, -229.609375, -15.622029060541195]},
{"from":-5, "to":-2, "fromPort":"B", "toPort":"R", "visible":true, "points":[87.390625, -133.74910278320314, 87.390625, -123.74910278320314, 87.390625, -75.99999999999999, -40.060882568359375, -75.99999999999999, -167.51239013671875, -75.99999999999999, -177.51239013671875, -75.99999999999999], "text":"NU"},
{"from":-5, "to":-6, "fromPort":"R", "toPort":"T", "visible":true, "points":[225.2721405029297, -182, 235.2721405029297, -182, 235.390625, -182, 235.390625, -145.6877243041992, 235.390625, -109.37544860839844, 235.390625, -99.37544860839844]},
{"from":-6, "to":-4, "fromPort":"B", "toPort":"R", "points":[235.390625, -50.62455139160157, 235.390625, -40.62455139160157, 235.390625, 5.0000000000000036, 18.201639530270597, 5.0000000000000036, -198.9873459394588, 5.0000000000000036, -208.9873459394588, 5.0000000000000036]},
{"from":-1, "to":-3, "fromPort":"B", "toPort":"T", "points":[-226.609375, -264.2266599078511, -226.609375, -254.22665990785111, -226.609375, -247.738778562324, -226.609375, -247.738778562324, -226.609375, -241.2508972167969, -226.609375, -231.2508972167969]}
]}